Tour de France (juni 2014)

Het plaatsje Allemont in de Franse Alpen aan de voet van de Col du Glandon en de Col de Croix de Fer was de startplaats van de Tour de France.
Een kleine, sterke groep renners stond ‘te trappelen op de pedalen’ om te starten aan de eerste etappe richting Alpe d’Huez.

Tour de France!

"De Hollandse Berg"

‘De Hollandse berg’ werd met tijdopname omhoog geknald, het beloofde veel goeds voor de rest van de week want alle renners kwamen met een gering tijdsverschil van elkaar aan in het dorp Alpe d’Huez. Na de ‘klimtijdrit’ op de ‘Hollandse berg’ werden de Col d’Ornon, de Col de la Morte en de klim naar Les deux Alpes bedwongen. Zeker de klim naar Les deux Alpes ging niet in de ‘koude kleren’ zitten. Met windkracht 6 op kop, op de toch al niet geringe stijgingspercentages van de klim naar Les deux Alpes.

"Weergoden"

Tijdens de tweede etappe werd de eerste oversteek gemaakt over de Col du Glandon en de Col du Croix de Fer. Het zou een uitdagende dag worden mede vanwege het weer en de nodige wegwerkzaamheden op de Col de la Madeleine. Twee echte klimgeiten, waarvan er één zich gespaard had de dag ervoor, waren niet te stoppen zelfs niet door de wegwerkers die aan het asfalteren waren op de la Madeleine.

Als geoefende veldrijders rende ze met hun fiets op hun nek over het hete, nieuwe asfalt op weg naar het dorp Saint Francois de Longchamp, vlak onder de top van de Col de la Madeleine. Een andere groep die eerst de schitterende Col du Mollard had beklommen, was minder gelukkig. Namelijk net toen ze wilde starten aan de Col de la Madeleine brak de hemel open en kwam het water met bakken uit de lucht. De ploegleiderswagen moest er aan te pas komen om de laatste renners te redden van de flanken van de Col de la Madeleine.

"Cimma Coppi"

Etappe drie bracht het peloton over de Col van de Notre Dame du Pré naar het skioord La Plagne met als aankomst Bourg Saint Maurice. Hier werd voetbal gekeken en genoten van de heerlijke Franse keuken. Tijdens de vierde etappe moesten de coureurs de hoogste pas van de Alpen overwinnen, de Col de L’Iseran, met een hoogte van 2770 meter. Op de top van d’Iseran werd het dak van de Tour de France bereikt en bovendien de Cimma Coppi uitgereikt. De rit zou extra heroïsch worden vanwege de koude temperaturen tijdens de afdaling van de L‘Iseran.

"Lekkere lopers"

In ‘het roadbook’ van de vijfde etappe stonden alleen maar ‘lekkere lopers’ opgenomen, namelijk de Col du Telegraphe, de Col du Galibier en de Col du Granon. Zeker de Col du Granon loopt heerlijk, het gemiddelde stijgingspercentage komt er namelijk niet onder de 9%, een mooie geleidelijke klim… Als afsluitende etappe werd er koers gezet naar de top van de Col d’Izoard, ook wel de ‘is zo zwaar’ genoemd. Vanaf de top van d’Izoard werd er omgedraaid richting de finish streep in Allemont. Hier aangekomen werd er met een voldaan en trots gevoel genoten van een verfrissende duik, een welverdiend biertje en een heerlijk diner. Na afloop van de ronde was ‘de ploegleider’ trots op de prestaties van de renners.

Heel erg bedankt voor de gezellige en mooie week!

Wil je ook ervaren wat deze groep heeft beleefd?
Kijk dan in ons reisoverzicht

Bekijk de diashow. Ondersteunt je Browser geen flash player? Bekijk dan de foto's op het Picasa webalbum.

 

Unknown Object